STIE Syariah Bengkalis Akan Teken MoU dengan Universiti Islam Malaysia Cyberjaya

Teks foto: Ketua Yayasan Bangun Insani Muhammad Isa Selamat didampingi Ketua STIE Syariah Bengkalis Khodijah Ishak menyerahkan cenderamata kepada pihak UIM Cyberjaya

BENGKALIS - Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Syariah Bengkalis melakukan lawatan ke Universiti Islam Malaysia (UIM) Cyberjaya, beberapa waktu lalu.

Rombongan STIE Syari'ah Bengkalis dipimpin oleh Ketua Yayasan Bangun Insani Muhammad Isa Selamat didampingi Ketua STIE Syariah Bengkalis Khodijah Ishak.

Kemudian Wakil Ketua III Muhammad Fahil Junery dan perwakilan Pemerintah Daerah yakni Sekretaris BAPPEDA Rinto.

Rombongan disambut Prof Dato DR Muhamad Muda selaku Chief Executive UIM Cyberjaya didampingi Tan Sri Prof Dr Abdul Latiff Abu Bakar, Prof DR Basri Ibrahim, Prof Madya DR Mohamed Fairooz Abdul Khir.

Dalam pertemuan tersebut, membahas terkait kerja sama antara STIE Syaraiah Bengkalis dengan UIM Cyberjaya Malaysia.

Kerja sama dimaksud adalah mewujudkan Program S2 dan S3 di bawah pengelolaan UIM Cyberjaya Malaysia dengan menunjuk STIE Syariah Bengkalis sebagai koordinator pelaksana di Bengkalis.

Penandatanganan MoU akan dilaksanakan pada tanggal 20 Desember mendatang sempena pelaksanaan Seminar Internasional yang akan dilaksanakan di STIE Syariah Bengkalis.

Chief Executive UIM Cyberjaya Prof Dato DR Muhamad Muda menyampaikan bahwa UIM bersedia membantu mahasiswa asal Bengkalis khususnya dan Indonesia umumnya untuk menyelesaikan pendidikan S2 maupun S3 di UIM.

Ketua STIE Syariah Khodijah Ishak berharap dengan kerjasama ini bagi Dosen STIE Syariah Bengkalis dapat melaksanakan kajian dan seminar bersama dengan Dosen UIM.

Sedangkan Ketua Yayasan Bangun Insani yang juga Staf Khusus Bupati Bengkalis Muhammad Isa Selamat berharap dengan kerjasama ini dapat meningkatkan SDM masyarakat Bengkalis dan alumni STIE Syariah serta perguruan tinggi lainnya dalam melanjutkan pendidilan S2 dan S3 di Univetsiti Islam Malaysia Ciberjaya.

"Kerja sama ini salah satu tujuannya untuk mencari pendekatan yang efektif berkaitan dengan biaya perkuliahan yang lebih ringan bagi mahasiswa dari Bengkalis," ungkap Isa Selamat singkat.#DISKOMINFOTIK


Tulis Komentar